Hei og velkommen!

By
Siden jeg akkurat fikk det for meg at det nok er et marked for en slik blogg - det jeg håper kan bli et lite motstykke til rosabloggerne - har jeg nå nettop satt opp denne. Navnet jeg egentlig ville ha var opptatt, så da ble det dette.

La oss nå med en gang gjøre en ting klart. Dette er ingen mannssjåvinistisk blogg. Det går rett og slett på at jeg ikke liker å dille på kjøkkenet, men jeg liker god mat. Jeg liker også at den er sunn, men siden jeg fremdeles ikke liker å dille på kjøkkenet...La oss si det slik at om jeg kan få mat 90% så god eller 90% så sunn som det rosabloggerne får til er jeg strålende fornøyd. Målet er å være kjapt inn og kjapt ut av "det ukjente". Ikke forvent bilder av grønnsaker. Jeg spiser noe av det, men jeg synes ikke de er noe pene og derfor synes jeg heller ikke at de fortjener å stjele fokus fra kjøtt. Fisk her sørpå er nødmat, så jeg kommer ikke til å skrive noe om det heller. MEN - om du vet om noen gode oppskrifter på fisk, gjerne som man lager på en odde ut mot havgapet, så send det gjerne til meg. Jeg legger det gladelig ut! :)

Jeg vil her legge opp oppskrifter jeg synes er gode og enkle å lage. Noen av dem er også sunne, og da følger det som regel med kalorioversikt.

Her inne kommer det til å komme mye mat med sous vide og åpen flamme brukes hyppig. Jeg kan gladelig bruke 5 minutter ekstra på kjøkkenet om det involverer å svi mat med en 1600 graders flammekaster.

Litt av målet mitt er å vekke interesse for å lage god mat. Jeg vil gjerne ha noen kokker på samvittigheten i fremtiden, men den skal også gi litt inspirasjon til dem av oss som ikke har noe forhold til kjøkkenet. Selv kommer jeg fra en bakgrunn der mat var noe man laget på lørdag. Jeg bruker derfor gladelig sauser fra pose, jeg bryr meg ikke noe om kortreist mat så lenge det smaker godt, og jeg bruker de tingene jeg stort sett finner på selv. Om jeg skal ha krydret kjøtt til sous vide jukser jeg ved å ringe butikkene jeg vet har kokk og vakuumpakker, og så får jeg kokken til å krydre kjøttet og pakke det klart til å lages :D

Så da håper jeg noen finner noe interessant her over tid. Det blir sporadisk oppdatering etter hvert som jeg finner/finner på/blir tipset om noe kult. Akkurat nå skal jeg ikke skrive mer, for jeg har fårikål i riskokeren, og det lukter ferdig. Fremgangsmåte kommer senere, om det blir bra ;)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen