Hjemmelaget yoghurt - sunnhet på glass

By
Som de som følger facebook-sidene sikkert fikk med seg fikk jeg det for meg for en liten stund siden at jeg skulle lage egen yoghurt. Ikke så mye fordi jeg spiser mye av det, men rett og slett fordi jeg ville se om jeg fikk det til. Hjemmelaget yoghurt har noen ganske unike helsemessige sider, så det kan være greit. Og så er det ikke verre enn å kjøpe et lite glass yoghurt i butikken, masse melk og så lage det man trenger der og da. For min del var det et morsomt eksperiment, men jeg tviler på at jeg komemer til å gjøre det veldig ofte.

Det jeg vet med sikkerhet er at jeg kommer til å sette i gang storproduksjon når jeg får ny valp i hus til neste vinter. De skal ha litt ekstra bakteriekulturer, og hvorfor kjøpe dyre produkter med masse tilsetningsstoffer når man kan lage noe som er utrolig mye bedre hjemme?

Prosessen er veldig enkel, men før man begynner er det et par ting man bør tenke på. For det første er det kjekt å bestemme seg for konsistensen man ønsker. Den kommer etter hvor mye man varmer opp melken, og grunnen er at varme denaturerer proteinene i melken og jo mer man denaturerer, jo tykkere yoghurt ender man opp med. Selv testet jeg med kald melk, som ble drikke-yoghurt og melk jeg varmet opp til 85C i 10 minutter før jeg kjølte den ned igjen, og den ble skikkelig god og tykk. Så må man tenke på hvor mye fett man ønsker. Jeg laget med lett-melk begge gangene, og ble veldig fornøyd med smaken.

En annen viktig ting er å tenke på hvordan man skal lage den. Her er det mange triks, for det er viktig å holde den mellom 37C og 45C i 6-10 timer. Litt uvant for oss som hele livet har blitt fortalt at dette er en farlig temperatur, men det er jo fornuftig - den får bakteriene til å formere seg, og det er akkurat det yoghurt er; en stor klump med bakterier! Men det er den gode typen, og med pasteurisert melk fra butikken (eller som man har kokt opp selv) i tilnærmet sterile omgivelser er ikke de dårlige bakteriene et problem. Jeg hadde min i sous vide-maskinen for å holde nøyaktig 42C gjennom hele prosessen, og jeg tror det er nøkkelen for konsistente resultater. Andre heller melk og yoghurt på termos og setter på varmekablene på badet over natten, andre har det på krukker og setter i en isolert kjølebag osv osv. Man finner mange gode tips om man søker på "hjemmelaget yoghurt" på Google.

Her kommer i hvert fall smørbrødlisten for hva man skal gjøre:
  1. Varm opp melken til ønsket temperatur og la den holde seg der noen minutter. Om man vil ha tykke yoghurt er kjappeste måten å kjøre den i mikrobølgeovnen.
  2. La melken kjøle seg ned til ca 40 grader, og bland inn litt kjøpe-yoghurt med levende kultur. Selv brukte jeg gresk yoghurt fra butikken.
  3. Steriliser det du skal ha yoghurten på, enten ved å la ligge i ovnen på ca 150C i noen minutter eller ved å koke det. Forsøk å ikke ta for mye på innsiden av det når du er ferdig.
  4. Hell på melkeblandingen, og sett den et sted der den kan holde rett temperatur i 6-10 timer. Jo lengre den står, jo syrligere blir den. Om yoghurt-bakteriene utsettes for mer enn 50C dør de, og om det går noe sørlig under 35C går de i dvale. Jeg har sett mange kreative fremgangsmåter, og det meste ser ut som det fungerer.
  5. Etter ønsket tid setter man den inn i kjøleskapet og lar den stå der i ca 12 timer.
Det var det!

For dem som er interessert i å vite mer legger jeg ved noen gode lenker jeg fant:
Foreldreportalen: Hjemmelaget yoghurt
What you should NEVER do when making yoghurt at home + coconut yoghurt recipe
Hjemmelaget yoghurt, levende matkultur.
SVKitchen: Homemade Yogurt (Sous Vide)

Tips: Lag yoghurt naturell og tilsett noen dråper med stevia med smak. Jeg dryppet i karamell-dråper og endte opp med noe som smakte som fløyelsmyk karamellpudding. Jeg blandet den også med proteinpulver med vaniljesmak og fikk en deilig proteinkrem, og sist, men ikke minst, laget jeg både yoghurtbrød og Tikka-kylling.

Oppdatering: For å finne rimelige, gode glass som passer perfekt anbefaler jeg både glassene fra Clas Ohlson og Åhlens. De ligger på ca 40-50 kroner for den typen som er på bildet i saken.

3 kommentarer:

  1. Tenkte å prøve meg på hjemmelaget yoghurt, og vil som deg inkubere sous vide. Hva slags beholder brukte du til selve melke-kultur-blandingen din mens du hadde den i vannbad. Vakumposer egner seg vel dårlig til koking?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg brukte den typen som det er bilde av øverst i saken og lot dem stå med lokket på gløtt. Yoghurt skal ikke vakuumpakkes, nei - den skal puste. Samtidig bør man ha noe som beskytter den mot kondensvann som faller ned fra lokket, så da er det kjempefint med Norges-glass med vippelokk.

      Slett
  2. Ikke bruk mikrobølgeovnen til å varme opp melk, bølgene endrer egenskapene i melken og du får et elendig resultat!

    SvarSlett

Matbloggtoppen