Kjappe, sunne og GODE potetgull i mikrobølgeovn

By
Potetgull er en ting de fleste setter pris på, men selv tør jeg ikke å ha det i huset. Potetgullposer kommuniserer på et overnaturlig plan med hjernen min, og sammen koker de opp planer som lurer meg hver gang. Før jeg vet ordet av det sitter jeg med en halvfull pose i fanget og dårlig samvittighet. Har du noen sinne spist en håndfull potetgull og lagt resten tilbake i skapet? Uten å hente resten 5 minutter senere? Ikke jeg heller...Et annet "problem" (vi har så store problemer her i vesten) er med smaken. Hvis man skal kose seg uten å spise seg lei på en smak må man kjøpe 7 forskjellige poser, og da blir det fort dyrt.

Nå har jeg funnet løsningen på "problemet" - å lage selv! Man finner mange oppskrifter på nett, men de fleste går ut på å enten koke dem i fett eller i det minste la dem ligge i olje i 10 minutter før man slenger dem i ovnen og venter. Og venter.

I dag har jeg spist ca en halv pose potetgull. Jeg syntes litt synd på meg selv siden jeg har sår hals, og da er det godt med noe som knaser mellom tennene og skraper litt i halsen. Ingen ting slår gode, sprøe potetgull. Hvorfor ikke bare lage dem selv? Man har full kontroll på hvor mye man lager, hva de inneholder, smak, sprøhet, tykkelse osv osv. Jeg har i dag testet med grillelement, crisp-funksjon, papir, ikke papir, snu halvveis og ikke. Her skal du få metoden som fungerte best. Målet, må man huske, er å lage ting så enkelt som mulig og få det så godt som mulig!


Med denne oppskriften må man eksperimentere litt med egen mikrobølgeovn, for det er stor forskjell på effekt. Start med litt lav tid, og om de ikke er bra nok kjører du 30 sekunder ekstra helt til det blir bra. Da har du funnet tiden du trenger.

  1. Finn frem noen poteter. Typen skal ikke ha så mye å si, men eksperimenter litt med typer for å finne din favoritt. Vask dem, men ikke skrell dem. Skallet inneholder masse næringsstoffer!
  2. Skiv dem opp med kniv, ostehøvel, mandolin eller tilsvarende. Jeg brukte ostehøvel og fikk veldig bra resultat. For å spare fingrene mine tok jeg ikke hele poteten, men det blir det slutt på når mandolinen min kommer.
  3. La potetskivene ligge i vann i 10 til 30 minutter for å få ut stivelsen. Uten dette steget vil det danne seg skum på potetskivene som forhindrer dem i å bli sprøe. Skal du ha "krydrede potetskiver" til maten kan dette uansett være skikkelig godt! :D
  4. Ta et ildfast fat og legg på bakepapir. Ingen grunn til å tilsette noe olje for å få dem sprøe og gode...
  5. Ta en lukttest på krydderet i skapet. Det som lukter godt for deg akkurat nå er det du bør ha på! Pass på at det er litt salt i det, for da trekker fuktigheten bedre ut.
  6. Spre potetskiver på bakepapiret og pass på at de ikke ligger oppå hverandre.
  7. Krydre med det du ønsker. Det er ingen vits i å krydre begge sider, for skivene er tynne nok til at det trekker gjennom.
  8. Sett fatet i mikrobølgeovnen på full guffe og "nuke" dem til de er gylne. Min trenger mellom 5:30 og 6 minutter for å bli perfekte. De vil virke noe myke, men så fort de kjøler seg ned blir de sprø og gode.
  9. Repeter til du har laget nok!

Jeg har nå spist masse potetgull, og har like dårlig samvittighet som om jeg hadde spist fire poteter. Med andre ord ikke mye. Kos deg - så ofte du vil!

P.S. Om du er mer opptatt av grønnsaker og annen "pynt" enn jeg er kan det helt sikkert bli godt både med de fleste rotfrukter. Og legg gjerne igjen en kommentar om du finner noe godt!

7 kommentarer:

  1. Dette skal prøves ut! :D Også med rotgrønnsaker!

    SvarSlett
  2. Ble det bra med andre grønnsaker?

    SvarSlett
  3. Skal pröves så snart jeg får kjöpt mikro. :)

    SvarSlett
  4. Så bra det falt i smak! På ebay og amazon finner man også spesielle holdere for å lage chips. Blir enda mer crispy - ikke nødvendig, men lettere å lage en halvkilo ;)

    SvarSlett
  5. Dette skal jeg prøve med søtpotet! Yum!

    SvarSlett
  6. Funket supert med både søtpotet og squash (sistnevnte måtte imidlertid ha dobbelt tid i mikroen). Takker for inspirasjonen - her momses det med veldig god samvittighet :)

    SvarSlett

Matbloggtoppen