Kjappe, sunne og GODE potetgull i vanlig ovn

By
Jeg skal ikke repetere meg alt for mye, så for litt bakgrunnsinfo og dill kan du lese dette innlegget. Denne gikk på en teknikk jeg fant for å lage deilige, sunne og spør potetgull i mikrobølgeovn. Etter å ha fått flere spørsmål måtte jeg da også finne ut hvordan man kunne gjøre det i vanlig ovn også. Challenge accepted!

I motsetning til mikrobølgeovn, der man durer på med så mye effekt man har til rådighet, er metoden for vanlig ovn litt mer tidkrevende - men når teknikken sitter er de minst like gode. En bonus er at man med varmluft kan lage flere brett på en gang! Ulempen er at man fort kan ende opp med å spise mer enn man burde. Poteter er jo i seg selv sunt, men for mye av alt...osv osv. I likhet med mikro-metoden benytter heller ikke denne seg av fett eller olje.

En ting må man være obs på, og det er at jo tynnere skivene er, jo sprøere blir potetgullet. Mitt forsøk med osthøvel fra Ikea var mildt sagt mislykket, for skivene ble for tykke - både for mikro og vanlig ovn. Det finnes mange maskiner og dippedutter som hjelper til med å lage flortynne skiver, så om du ikke er veldig stødig med kniven anbefaler jeg en sånn.

Sett ovnen på 120C og begynn med potetene. Ellers er fremgangsmåten den samme:
  1. Finn frem noen poteter. Typen skal ikke ha så mye å si, men eksperimenter litt med typer for å finne din favoritt. Vask dem, men ikke skrell dem. Skallet inneholder masse næringsstoffer!
  2. Skiv dem opp med kniv, ostehøvel, mandolin eller tilsvarende. Jeg brukte ostehøvel og fikk veldig bra resultat. For å spare fingrene mine tok jeg ikke hele poteten, men det blir det slutt på når mandolinen min kommer.
  3. La potetskivene ligge i vann i 10 til 30 minutter for å få ut stivelsen. Uten dette steget vil det danne seg skum på potetskivene som forhindrer dem i å bli sprøe. Skal du ha "krydrede potetskiver" til maten kan dette uansett være skikkelig godt! :D
  4. Kle et brett med bakepapir.Ingen grunn til å tilsette noe olje for å få dem sprøe og gode...
  5. Ta en lukttest på krydderet i skapet. Det som lukter godt for deg akkurat nå er det du bør ha på! Pass på at det er litt salt i det, for da trekker fuktigheten bedre ut.
  6. Spre potetskiver på bakepapiret og pass på at de ikke ligger oppå hverandre.
  7. Krydre med det du ønsker. Det er ingen vits i å krydre begge sider, for skivene er tynne nok til at det trekker gjennom.
  8. Sett brettet i ovnen og la dem stå til potetskivene får en delikat farge og du ser at de ikke er råe lengre. Når du ser i ovnen vil du forstå hva jeg mener.
  9. Repeter til du har laget nok!
Som med mikro-metoden bør dette fungere bra på litt faste frukter og rotfrukter.

6 kommentarer:

  1. Hei=) datt tilfeldighvis innom bloggen din, å jeg kommer til å titte innom oftere ser jeg =) takk for gode tips og mye gode oppskriter=)desse så gode ut=) vet du hvor mange kcal det er i 100g? skulle jeg likt å vite=)
    hilsen Jannikke

    SvarSlett
  2. Hei Jannikke,

    Hyggelig at du har funnet noe du liker :) For meg er det bare en dobbel glede når det både er godt *og* lettvint!

    Kaloriene per 100g skal være det samme som i potet, og det vil variere noe fra type til type. Ifølge http://www.kalorier-i.no/poteter-gr%C3%B8nnsaker-frukt-og-b%C3%A6r/ ligger de mellom 55 og 75kcal per 100g, så dette er vel det eneste potetgullet noen kan si at er uproblematisk om man spiser en hel pose av :D

    SvarSlett
  3. Men et spørsmål.. hvor lang tid ca tar potetskivene i ovnen?..5, 10 min., halvtime? Har nemlig ikke peiling på hvor lang tid sånt tar.. Håper på et svar :) Takk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer litt an på ovnen din. Jeg må innrømme at jeg til slutt ga litt opp. Jeg fikk dem helt greie ved å ha dem på lav varme og lang tid på rist, men de ble bedre på 8 minutter i mikrobølgeovnen, så da syntes jeg det ble dumt å kjøre dem i varmluft over natten med åpen ovnsdør - det var den retningen det gikk på slutten. Men - de ble absolutt helt greie på vanlig varmluft også - bare ikke i samme liga som mikroversjonen :)

      Slett
  4. Svar
    1. Faktisk blir de bedre på 120C. Det tar lengre tid, men det blir mindre brent og de blir mye sprøere :)

      Slett

Matbloggtoppen