Enkel og god tacogryte for hele familien

By
Du vet den følelsen når du har en pakke karbonadedeig i kjøleskapet, litt ris i skapet og ikke så mye annet. Vi har alle vært der. Det er da man blir sulten. På noe skikkelig godt! Gjerne ti minutter før det starter noe på TV man bare se. Da er denne oppskriften gull!

Det du trenger er karbonadedeig eller kjøttdeig, 1 pakke med Elodrado hakkede tomater (jeg liker den med hvitløk og oregano til denne) per pakke kjøtt, tacokrydder (jeg bruker det jeg skrev om her på bloggen) og ris. That's it. Om du har creme fraiche gjør det mye for smaken, og du må gjerne gjøre som på bildet og strø litt ost på og servere andre tacoting du måtte ha i skapet.

1. Tilbered risen som vanlig. Jeg bruker 1 toppet spiseskje med tacokrydder per 100g ris (tørr) i vannet og koker sammen. Husk at du krydrer etter mengden ris, for det er den som setter tacosmaken. For lite krydder = lite smak. Om folk liker forskjellig styrke kan du koke litt vanlig ris ved siden, men ikke noe must.
2. Mens risen koker bruner du kjøttdeigen og heller i en boks med tomater for hver pakke med kjøttdeig du brunet. La det putre i 20-30 minutter på lav varme.
3. Rør i en god spiseskje creme fraiche for hver pakke kjøttdeig om du vil ha det med, og la putre i 10 minutter til. Putringen er ikke noe must, men den blir rundere i smaken av det.
4. Ha på salt og pepper etter smak.
5. Bland risen i kjøttsausen.
6. Server sammen med det du måtte føle for. Jeg lager aldri noe ved siden med mindre jeg vil imponere noen, for denne er utrolig god som den er.

Det beste er at folk aldri tror det tok 10 minutter å lage :) Og ikke nok med det, som de pleide si på salgsbodene før, så kan du spise den kald ut av kjøleskapet neste dag. Har du lyst på et helt annet måltid? Bare bytt krydderet på risen.

Kos deg!

P.S. Jeg har testet denne på både moren min og en venninne med familie - den falt i veldig god smak! Bildet har venninnen min tatt, for de som leser denne bloggen vet hva jeg mener om garnityr ;)

3 kommentarer:

  1. Hehe må si meg enig med Rocky her. Oppskriften skal kunne gjennomføres på 10 minutter sier du først, og senere helt neders i opprksiften. Men kjøttdeig og tomater skal putre i en halv time?? Skjønne ikke helt hvordan det mattestykker går opp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Min tanke var 10 minutter med arbeid og resten med putring. Men jeg ser poenget :)

      Slett

Matbloggtoppen