Test: Philips Airfryer - sunn og "fritert" mat

By

Test av Philips Airfryer - sunn og "fritert" mat


Philips Airfryer Philips Airfryer
12 oktober 2014  av  Lars Nyttighet:4

I over en måned har jeg testet Airfryer fra Philips for å finne ut hva denne lille perlen kunne gjøre. Utgangspunktet var et innlegg på en facebook-gruppe der det ble påstått at man kunne lage deilig mat nesten helt uten fett - og markedsmaterialet fra Philips går langt i å si det samme.

Det som er spesielt med Airfryer er at den fungerer som en varmluftsovn der luftstrømmen er så sterk at fettet som kommer ut av maten svever i luften og "pensler" maten. For mat som inneholder fett trenger man som regel ikke å tilsette noe som helst, mens mager mat klarer seg med minimale mengder. Det er i hvert fall det Philips sier.

Litt av grunnen til at det har tatt lang tid å teste denne lille saken er nettop det at det er så mye som måtte testes. Jeg har laget vårruller, poteter i alle mulige former, glassert svinefilet - jeg har til og med laget kake i den. I tillegg har jeg aktivt brukt den for å varme mat.

En av de første tingene man legger merke til med Airfryer er at den er KJAPP. Luftstrømmen inni denne lille saken er mye sterkere og mye jevnere enn i de fleste ovner. Det med jevnheten sier seg egentlig selv siden maten ligger i en kurv ala det man bruker når man friterer mat. Det er nesten ingen ting i veien for den og nesten ingen ting som flytter på luftstrømmen. Luftstyrken hører man fort at er i en særklasse, men maskinen bråker langt mindre enn man skulle trodd. Ja, man hører at den går selvsagt, men det er godt innenfor toleransegrensen når man vet hva resultatet er.

Det med at den er kjapp betyr både at den varmer seg opp fortere enn en vanlig ovn og maten blir fortere ferdig. Sistnevnte er forresten et tveegget sverd, for når man normalt sett har 2 minutter igjen før kjøttet skal ut av en vanlig ovn ifølge steketermometer er det egentlig bare å slippe det man har i hendene og ta det ut av Airfryeren med en gang. Det er en vanesak, men selv de gangene jeg ikke var kjapp nok var ikke kjøttet tørt slik det kan bli i en vanlig ovn om det ligger for lenge. Hvorfor kan jeg ikke si med sikkerhet, men teorien min er at det kan ha noe å gjøre med at den ikke blir utsatt for temperaturen like lenge. Det med at den er jevn ser man best om man baker kake (obs: her må du nok kjøpe nye kakeformer - jeg fant en på Rafen's som akkurat passet inn). Kaken hever seg mye jevnere enn jeg er vant til, men her trengte man faktisk mer tid enn i vanlig ovn.

Under er noen bilder av typisk mat som har fungert bra i Airfryer, men dessverre hadde jeg ikke bilde av kaken...



Stort sett må jeg si at det meste av mat som ble laget i denne ovnen ble veldig bra! Kylling-nuggets ble ikke noe spesielt, for de var for magre - her kunne man sikkert gjort mye ved å bruke fetere kjøtt eller bruke litt olje til paneringen. En annen ting som fungerte dårlig var å ha flere panetter oppå hverandre, noe som forøvrig ikke kom som noe sjokk. Å tilberede stek, kake og potetvarianter, derimot, var ovnen helt suveren til! Det er nok sistnevnte, i tillegg til å varme opp resten, den for de fleste kommer til å brukes mest til.

Jeg har satt karakteren til 4 stjerner. Det er absolutt et bra produkt, og jeg spurte også om å få lov til å kjøpe testeksemplaret. Det hadde jeg ikke gjort om jeg ikke likte det den kan gjøre! Det er uansett viktig å være klar over hva den kan og ikke kan gjøre, og hvor styrker og svakheter ligger.

Jeg var veldig i tvil om hvor jeg skulle sette karakteren, men mangelen på tilbehør var liten og kapasiteten blir for liten for en hel familie i de fleste tilfeller. Dersom man er litt flink til å handle på nett kan man uansett få tak i mye morsomt til den, slik som stekeplate, rist for å lage mat i flere lag, plassdeler for å lage mer enn en type mat om gangen, kakeformer og mye annet. Det er litt kjedelig at mye av dette er spesielt for regioner og selvsagt ikke tilgjengelig i Norge. Kapasiteten på 800g er også i minste laget til enkelte anledninger.

Av positive ting er det hvor kjapp den er, helt fantastisk stek og noen av de beste potetene jeg noen sinne har laget - og det gjelder både butikkjøpt pommes frites og hjemmelaget potetvarianter. Et stort pluss er selvsagt at man ikke trenger så mye fett for å lage maten.

Her på kjøkkenet kommer nok Airfryer til å brukes hovedsakelig til å lage potetvarianter og varme opp mat. Spesielt når jeg skal ha middagsgjester vil det være deilig å flytte over potetene til en egen ovn i stedet for å måtte sjonglere mat som trenger forskjellig temperatur og tid. Skulle jeg startet på nytt hadde jeg nok kjøpt modellen som er hakket større, men den selges ikke offisielt i Norge. Man finner den uansett på Prisjakt.no - og her får man digitale innstillinger og omtrent 50% mer plass.

3 kommentarer:

  1. Hei og takk for fint lesestoff
    Jeg har lenge tenkt på om jeg skal kjøpe en Airfryer eller en frityrkoker. Har du noe erfaring med hvordan det er å tilberede scampi med tempura og panering?

    For meg virker det mest logisk at mat med tempura må flyte for å ese ut og bli sprø, eller er det blitt gammeldags:)

    Takknemlig for tilbakemelding

    mvh
    Marie Strand

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :)

      Mitt største handicap her er nok mangelen på erfaring med scampi.

      Beklager mangelen på bra svar.

      Mvh,

      Lars

      Slett
  2. Hei igjen
    Ikke for å mase, men siden du skriver at du har mangel på erfaring med scampi så lurer jeg på om:
    Har du evt. prøvd annen mat, kjøtt med tempura/panering? Det er tempuraen og paneringen som er det
    spesielle.

    SvarSlett

Matbloggtoppen