Deilig, hjemmelaget pizza - del 1: saus

By
Når man lager pasta er det en ting som er kritisk for resultatet. Pastaen kan være vassen eller underkokt, tilbehøret kan være feil - men om sausen er bra kan det meste tilgis. Derfor har jeg brukt mye tid å på lete frem den beste oppskriften til pizza- og pastasaus. Når jeg sier "den beste" mener jeg "en som er veldig mye bedre enn det greiene i butikken, men som går an å lage hjemme uten å være matnerd". Jeg har prøvd en del oppskrifter, for å si det slik...Det som overrasket meg mest var ikke at jeg til slutt fant en kjempegod oppskrift, men at jeg fant den på bloggen til en VEGETARIANER! Det betyr i det minste èn ting: Den er god nok til å spise uten kjøtt. For min del var kjøtt det første jeg hadde oppi for å teste, og det ble kjempedigg!

I oppskriften jeg fant er en porsjon passe til ca 800g kjøtt i vanlig pizza eller 600g til calzone og fremdeles nok til å helle en stripe på toppen før servering. Og ja, jeg vet at den skal koke lenge og at det tar litt tid, men det man gjør er å lage mange porsjoner på en gang. Jeg lagde 4 i går og frøs ned tre av dem. Helt ideelt. Neste gang lager jeg kanskje 6 eller 8 porsjoner. Det er kjekt å ha litt god saus på lur, og selv om jeg ikke har prøvd det enda tror jeg denne vil gå bra på pasta og i lasagne.

Oppskriften kommer fra Salatnerd: Verdens beste tomatsaus, men i tilfelle noe skulle skje med bloggen tar jeg med teksten i sin helhet her. Enkelte ting ønsker man ikke å miste ;)

Tomatsaus bruker jeg veldig ofte. Eller, hakka tomater med krydder bruker jeg veldig ofte. Noen ganger har man derimot behov for å gjøre litt mer ut av det, og da er det greit å vite at man kan trylle fram den lekreste saus av det som står i kjøkkenskapet. Når jeg lager saus (spesielt pizzasaus) er jeg sjelden veldig nøye med å bruke oppskrift og sånt. Jeg slenger sammen det jeg finner, og det smaker stort sett greit. Men mitt seneste forsøk på pizzasaus ble så usannsynlig bra at jeg aldri noen gang kommer til å lage den på en annen måte. Seriøst! Dritdigg!


Sausen var i utgangspunktet en pizzasaus. Jeg fikk en del rester, så dagen etter kokte jeg opp spaghetti og helte sausen over; knallgodt! Skikkelig bra allroundtomatsaus. Oppbevares i opptil ei uke i lukka boks i kjøleskapet, og tomatsaus kan godt fryses, så her er det bare å lage i bøtter og spann.

en skvett olje (gjerne olivenolje)
2 hvitløksbåter
en halv gul løk
2 ss tomatpuré
1 ts sukker
1 ts salt
en stor dæsj oregano
1 boks hakka tomater

Finhakk løk og hvitløk, og stek i olje i noen minutter. Pass på så de ikke blir brune eller brente. Tilsett tomatpuré og krydder, bland godt. Vann ut med bokstomatene. Kokes på middelssvak varme i omtrent en halv time. Bruk til slutt en stavmikser for å knuse bitene. Vil du ha litt mer saus kan du bruke 2 bokser med tomater, men da anbefaler jeg å koke sausen litt lengre - gjerne i overkant av en time. Det er viktig at sausen blir tykk og fyldig!

Her er det selvfølgelig gode muligheter for eksperimentering. Prøv å bland inn timian, basilikum, italiensk krydder, pizzakrydder, chilipulver, cayennepepper eller svart pepper. Og hvis du tenker på å kutte ut sukkeret: ikke gjør det! Om du må, så prøv å finn en erstatter i det minste. Uten sukkeret går sausen fra orgasmisk til OK.

Hvor bruker du tomatsaus? Pizza! Ostesmørbrød! Pasta! Som dip! Pålegg! Som base for tomatsuppe! Sleng litt i smoothien din! I gryteretter! Bolognese! I stedet for ketchup! Trøstespising! Matpakkemuffins! Pizzasnurrer! Calzone! Dressing på salaten! Mulighetene er uendelige!

3 kommentarer:

  1. Tusen takk for flott oppskrift! Lagde denne i kveld som pizzasaus (og nok til pastasaus til i morgen). Herlig smak! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du likte den! Og ja, jeg forsøkte mange forskjellige før jeg fant denne - det er rett og slett den beste jeg har funnet. Ikke den enkleste og raskeste, men så utrolig verdt det :D

      Slett

Matbloggtoppen