Ny og bedre teknikk for herlig eggerøre, omelett og soufflè

By
Her om dagen var jeg innom Gourmethuset for å kjøpe meg bæreveske til thermomix-en min og få de ansatte til å smake på mjøden min. Ikke noe galt i å benytte seg av profesjonelle ganer når man kan :) Uansett, så begynte jeg og kona til Ola å snakke litt om eggerøre og tilberedning av egg generelt i thermomix-en. Det ga frukter!

Fra før hadde jeg gitt opp å lage eggerøre i selve bollen på TM-en. Dette er presisjonsarbeid, og siden lokket må sitte på for at knivene skal gå rundt er det umulig å se når ting er ferdig. I tillegg tok det mye mer tid og ressurser å få den ren igjen. Det jeg fant ut var at jeg kunne bruke Varoma-innstillingen og dampe! Jeg gjorde det da enkelt og mikset ingrediensene  på høy hastighet i thermomix-en, helte det over i mikrobølgesikker plastikk (perfekt om man skal ha som niste), skylte TM-en og satt den tilbake med ca 1l vann i. Full guffe på dampen (Varoma, 120C) og satte plastikkboksen min i dampskålen på toppen. Det fine her er at man ikke trenger å tenke så mye på tid, for dampen i luften holder eggene saftige og gode nesten uansett! Jeg sjekket den sånn ca hvert 5 minutt, og da jeg hadde en deilig og luftig soufle tok jeg den ut, kjølte den, satt på lokket og hadde nydelig lunch dagen etterpå. Det kom noe vann på den fra kondensen, men det bare helte jeg av. Her bør det gå fint å ha på noe ost og skinke og kanskje litt tomater for et deilig og balansert måltid.

Uansett, så begynte vi å snakke om litt tynnere eggeretter, og spesielt eggerøre. Tipset jeg fikk var å legge fuktet matpapir i øverste del av damp-greiene på toppen. Lat som jeg er hoppet jeg glatt over punktet med væting fordi jeg regnet med at det kom til å skje ganske fort uansett med dampen under. Det som var litt kult nå var at det nesten ikke kom damp ut, men bunnen på damperen ble veldig bra temperert! Alle som har blitt hektet på egg vet at temperaturkontroll er det viktigste, så dette ble jo helt perfekt. Siden jeg også dekket alle hullene kom det nesten ikke damp opp og derfor ble det ikke liggende noe vann igjen slik det ble med souflèen min. La det stå rolig under lokk (tror faktisk ikke lokket er nødvendig) til bunnen begynner å sette seg. Om du vil ha eggerøre er det nå bare å begynne å røre med en slikkepott (pass på at du ikke stikker hull i bakepapiret) og passe på å kontinuerlig dra alt som stivner i bunn rundt. Om du vil ha omelett er det bare å la den ligge som den gjør. Rør rundt eller la den ligge til den nesten er helt tørr når du løfter opp. Dette er litt viktig siden egg fortsetter å koagulere i flere minutter etter du tar dem av panna, og det er nok grunnen til mang en mislykket eggerett.

Min mening er at dette slår sous vide, som til nå har vært preferert rett over mikrobølgeovn (*gisp*), langt ned i støvlene. Både mikrobølgeovn og sous vide varierer veldig mye ut fra antall egg, og med mine 10-11 egg + creme fraiche har 90 minutter på sous vide vært noe jeg har gjort to-tre ganger i uken. No more. Med den fremgangsmåten rakk jeg en tur i dusjen akkurat i tide til å røre i eggene. For en familie kan jeg nesten ikke tenke meg noe mer perfekt. Og ikke glem at mye mer av næringsstoffene blir igjen i maten når den dampes heller enn å kokes.

Fra nå av kommer dette til å være en klar favoritt - og nå som jeg har fått "bæreveske til kjøkkenet" skal ikke folk bli alt for overrasket om jeg har med eget kjøkken når jeg kommer på besøk ;)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen