Den store invasjonen

By
Nå i helgen hadde jeg invitert et vennepar med barn på middag hos meg. Noen dager i forkant ble det ene barnet sykt og det så dermed dårlig ut for arrangementet - helt til jeg kom på at det faktisk var noen gode muligheter oppi det hele! For det første slapp jeg borddekking, for det andre slapp jeg oppvask og for det tredje fikk jeg muligheten til å teste bærevesken til Thermomix-en min. Resultatet var at vi flyttet middagen hjem til dem, der ting tross alt er litt mer barnevennlig, og jeg pakket med meg det jeg trengte for å kokkelere på deres kjøkken. Det ble en skikkelig vellykket invasjon, og i motsetning til de fleste opp gjennom historien tror jeg denne med hell kan repeteres!

Menyen jeg serverte var som følger. Til hovedrett (ja, jeg vet - ingen forrett...) var det reinskav med ris og hjemmebakt surdeigslandbrød. I tillegg hadde jeg med hjemmekjærnet smør. Til dessert hadde jeg laget en barnevennlig i med "kakaosmak", som ble godt mottatt både av store og små, og til topping laget jeg fersk vaniljesaus og raspet opp en mørk kokesjokolade til strø. Oppskrifter skal jeg forsøke å få lagt opp etter hvert.

I tillegg til "det vanlige" hadde jeg også med noe som heter vikingsalt som jeg tok med meg sist jeg var på Gourmethuset. Om jeg ikke husker helt feil fra beskrivelsen var det et tørrøkt salt som opprinnelig kommer her nordfra, men som ble gjenfunnet i Frankrike. I viltgryten passet det perfekt i stedet for liquid smoke, som jeg har pleid å bruke, og jeg ser ikke bort fra at dette havner i mer mat fremover. Hamburger og biff sous vide er to helt klare kandidater.

Ellers lærte jeg et par nyttige ting, som at det er ganske ufarlig å invitere seg selv på middag om man ikke tar mer plass enn en thermomix og en fjøl, og med litt planlegging går det helt fint å servere såpass mye, selv på bortebane. Dette var gøy! :)

Oppskriftene kommer som sagt etter hvert. Jeg lover å bli flinkere til å ta bilder før jeg begynner å spise, men når maten blir så godt som dette er det jo også viktig å få representative bilder. Så...jeg venter med oppskrift til neste gang jeg lager maten slik at folk faktisk får lyst til å klikke seg inn på saken. I mellomtiden har jeg forelsket meg helt i surdeig og hjemmelaget pasta, så ikke se bort fra at de sakene kommer før oppskriftene herfra ;)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen