Deilig kyllingmiddag som er perfekt for sommeren

By
Nå som det blir varmere i været er det på tide med litt lettere mat. En stor og tung biff kan gjerne bli litt i det meste laget når det er varmt, men kylling er perfekt. Så hva med kyllingbryst og stekte potetskiver med tomatsaus? Deilig, smakfullt, saftig og lett. Og ferdig på 10 minutter.

Fremgangsmåten er enkel.
  • Ha litt smør i stekepanna og sett den på ca 80% varme
  • Mens pannen varmer seg skjærer man poteter i passe tynne skiver og legger dem på bakepapir i mikroen for å mørnes - de skal IKKE bli gyldne, men myke. Har du ikke mikro kan du steke dem helt i pannen. En ting jeg ikke selv har forsøkt, men som bør fungere bra, er å legge potetskivene jevnt utover en langpanne sammen med litt vann og krydder og sette dem i ovnen på ca 200g til de er møre og gode. Skal du gjøre det slik kan du kanskje like gjerne lage ovnsstekte potetbåter, og det må jo også være godt!
  • Legg brystet i det varme smøret og la det ligge helt i ro i to minutter før du snur det og lar det ligge i to minutter til.
  • Etter disse fire minuttene trekker du pannen til side, skrur ned pannen til ca 30-40% og salter og krydrer kyllingbrystet. Hell over tomatsausen, legg på lokk og sett på platen som nå har kjølt seg litt ned. Her skal det stå og putre i 4-5 minutter.
  • Mens kyllingen putrer steker du potetskivene i litt smør i en annen panne. Ha høy temperatur for å gjøre dem gode og crispy. Hvis du, som jeg, forsøker å begrense fettet i maten, kan du gjerne helle av fettet fra kyllingpannen og steke potetene i dette i stedet for å ha nytt smør i.
  • Legg over kyllingbryst og saus på en tallerken og la den hvile litt mens potetene blir ferdige. To til fem minutter er perfekt. Dette vil også gjøre kyllingbrystet saftigere, så ikke spis det alt for tidlig!
  • Om du ønsker kan du nå ha på litt mer krydder eller kanskje litt parmesan. Personlig bryr jeg meg pent lite om at det ser pent ut, men det smaker fortreffelig :)
  • Anrett potetene og server!

Et lite tilleggstips kan være å la kyllingen ligge og tørke litt på benken for å få bedre stekeskorpe. Fuktighet på utsiden vil gjøre det verre å få denne bra, siden vann isolerer. Om du er bekymret for bakterier eller ikke har tid kan du også tørke med papir.

I dag fant jeg ut at jeg ville ha båter i stedet for skiver. Det kom som en storm mens jeg skrev saken, og jeg angrer ikke et sekund. Skiver har jeg spist flere ganger før i uken, så avbrekket var velkomment! Jeg strødde også litt parmesan på toppen, og det var nydelig.

Ingrediensene til det man ser på bildet er:
  • Et kyllingbryst
  • En pakke Eldorado hakkede tomater med basilikum og oregano
  • 300g potet i båter, ristet i en pose med maldonsalt og oregano
  • Litt smør til å steke i
  • Litt parmesan på toppen
Dette var perfekt som en kjapp middag til meg selv, selv om det ble litt mye tomat var det helt perfekt. Skal jeg lage for en til er det bare et ekstra bryst og kanskje ha litt creme fraiche i tomatene for å få den mer saus-aktig.

Håper andre setter like stor pris på denne som jeg gjorde!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen