"Verdens beste" hamburgere

By
"Verdens beste" hamburgere

Ja, jeg er fullstendig klar over at dette neppe er første gang man har hørt akkurat den der, og det er grunnen til at jeg skrev det som jeg gjorde. For min del er de fleste burgere tynne, tørre lefser med alt for mye stæsj og ræl i og jeg liker å lage dem så naturell som mulig. Mest mulig kjøttsmak. Mest mulig saft. Rett og slett så naturlig som mulig, og så kan man enten krydre når man steker dem eller servere med den deilige kjøttsmaken de har og sette smak på med dressinger, urter og oster. Hvis du er av typen som liker McDonald's-versjonen er dette definitvt feil sted.

Mine burgere benytter seg av to triks for å gi maks smak og opplevelse; de har kun løk i seg og de bruker en blanding av kjøttdeig og karbonadedeig. Det går helt fint an å lage dem kun på kjøttdeig, men går man for karbonadedeig bør man øke mengden løk litt. Det er fettet i kjøttdeigen som gjør den store forskjellen. I tillegg bruker jeg thermomix-en min fordi jeg er lat og bruker heller 10 sekunder på å kutte løk i den og 30 sekunder på å blande den inn i kjøttdeigen enn å gjøre det for hånd. Til tilberedning bruker jeg sous vide fordi jeg da kan lage perfekte burgere som er medium rare. Velger man å steke dem i panne eller på grill skal alltid kjøttdeig gjennomstekes fordi ulumskheter som lå på utsiden av kjøttet blir kvernet inn. Jeg frykter uansett at det kan bli ganske tørt dersom man lager dem i den størrelsen jeg liker, men det går sikkert an å pakke dem i folie og steke i ovnen før man freser dem på utsiden. En mellomting er å bruke trikset med kjølebag for å få noe i nærheten av "ekte" sous vide.

Her er i hvert fall resultatet av et par forskjellige burgere
 


Ingredienser
  • Løk, skrellet: 1 stk per porsjon (bland gjerne gul og rød)
  • Kjøttdeig: 150g
  • Karbonadedeig: 150g
Fremgangsmåte
Thermomix For hånd
  1. Skrell løk og ha i TM-bollen. Kjør på korte pulser til de er grovhakket

  2. Ha i kjøttdeigen og kjør på hastighet 4, revers til alt er godt blandet

  3. Ha over i en bolle og bland forsiktig inn kjøttdeigen - denne gir konsistens og må ikke moses på noe vis

  1. Hakk løken i medium biter. Kjør gjerne i mikrobølgeovn sammen med litt vann for å være sikker på at den er mør

  2. Bland inn i kjøttdeig og karbonadedeig for hånd

Informasjon
Smak:  5 av 5
Tidsbruk: Forberedelse: 5 minutter
Kokkelering: 15 minutter
Totalt: 20 minutter
Skrevet av .
 

4 kommentarer:

  1. Oppdatering: Jeg ble gjort oppmerksom på at jeg hadde glemt å sette opp temperaturen på vannbadet. Beklager, jeg glemte det i farten fordi jeg alltid tar rødt kjøtt på 57,5C (medium rare).

    SvarSlett
  2. Underbar blogg!!
    Jeg skriver noen rader om den, og linker hit fra min blogg, http://www.sniik.no
    Vi manneblogger må holde sammen;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det - setter pris på fornøyde lesere :) Jeg fant et par utrolig kule ting på bloggen din også, og håper det er greit at jeg legger ut lenke på facebook-sidene :)

      Slett
  3. Kult!
    Posten om MatForMannfolk kommer opp imorgen=)
    Skal prøve å viderposte alt du legger ut. Passer så godt inn i profilen for SNiiK.

    SvarSlett

Matbloggtoppen