Baking på grillen - fersk og deilig hvetebakst selv uten komfyr

By
Når det gjelder baking er det enkelte ting man gjøre og enkelte ting man "må" gjøre. Det å bruke grillen for å simulere skikkelig brødovn kommer i den siste kategorien - ganske kult, men ikke strengt tatt veldig nyttig. Med mindre komfyren går i stykker, da. Eller man bare har lyst fordi man kan. Den siste er kanskje den beste grunnen man kan ha...

Tanken slo meg da jeg grillet pizza på bakestålet mitt for noen uker siden. Til tross for mangel på overvarme ble bunnen veldig god og sprø, og man hører jo fra tid til annen om folk som prøver seg på slike ting som dette. Da jeg sto med bolledeig på gang var det en lett avgjørelse - halvparten gikk i ovnen for å ha noe å sammenligne med og andre halvparten gikk på grillen.

Dette skal ikke være noen lang historie, men en kjapp beskrivelse av min erfaring. Bottom line: resultatet ble langt bedre enn jeg hadde trodd! Bollene skulle stekes på ca 225C i 10-15 minutter i vanlig ovn. På grillen la jeg inn bakestålet og skrudde alle tre brennerne på full guffe. Bollene lå allerede på bakepapir for at de skulle være lettere å håndtere, men det tror jeg strengt tatt ikke er nødvendig. Som man ser på bildet var ikke grill akkurat ideelt for papiret og det luktet ganske godt brent av det. Jeg flyttet dem over på bakestålet da grilltermometeret passerte 220C, slo av brennerne og lukket lokket. Dersom noe skal stå inne lengre kan det hende det er lurt å slå på litt varme innimellom eller la brennerne stå på veldig lavt. Temperaturen i min grill sank ca 50C på 15 minutter. Resultatet var at bollene på grillen hevet mye bedre enn bollene i ovnen. De ble faktisk nesten dobbelt så store og mye luftigere. Det eneste jeg har å klage på var at pizzastålet faktisk fungerte litt *for* bra. Bunnen ble ufattelig sprø og deilig, men helt på nippet til å smake litt brent.

Jeg kan helt klart anbefale å grille både rundstykker og boller, og kommer nok til å gjøre det igjen. Neste gang kommer jeg nok bare til å sette dem inn litt tidligere for å unngå at bunnen blir stekt fullt så mye som denne gangen. Til tross for at jeg har en ganske god komfyr ble jeg mye mer fornøyd med resultatet på grillen, og det var jo en smule mer "mandig". Tre tomler opp for denne metoden og nå gleder jeg meg til å lage brød på samme viset!

Bakestål får man kjøpt både på SousVide Norge og Bakingsteel.no. Begge leverer kvalitetsstål, så se litt på størrelse og behov. Pass på å få med en bæreveske om det er snakk om å ta med på tur - ferske rundstykker i skogen må jo være helg konge!

1 kommentar:

  1. Testet boller på grillen, etter oppskrift et annet sted i bloggen.
    Brukte gassgrill på kvart varme, og la bollene rett på rist i kald grill.
    Fungerte helt supert! Bollene blir ikke brune på samme måte som i tradisjonell ovn, men minst like gode! :-)
    Anbefaler å prøve!

    SvarSlett

Matbloggtoppen