Test av popcorn-popper fra Enklere Liv

By

Test av popcorn-popper fra Enklere Liv


Ariete popcorn-popper fra Enklere Liv - popcorn med varmluft Ariete popcorn-popper fra Enklere Liv - popcorn med varmluft
14 mars 2015  av  Lars Nyttighet:4.5

Den siste tiden har jeg lett etter gode muligheter for å kose meg litt i hverdagen, men uten at jeg ender opp med å delta i statistikkene som nesten daglig står i nyhetene. Popcorn, eller popkorn som det visstnok også kan hete, har derfor vært et enkelt valg. Ikke bare er det godt, men det er faktisk overraskende sundt også. Til og med diabetikere kan visstnok spise det uten å frykte blodsukkersvingninger. Problemet er bare det at ikke alle metodene fungerer like bra.

For å finne "den optimale" metoden har jeg testet mange varianter. Micropopping, både ferdig i pose fra butikken og fra korn, kjele/gryte, store poppere med egen bolle og rørearm og lignende. Ingen av disse har gitt meg det jeg lette etter. Ferdig popcorn kommer med ferdig smak og gjerne veldig mye fett, ting har en tendens til å brenne i microbølgeovn om man forsøker å la det stå lenge nok til at de siste kornene også popper og de maskinene med rørearm er helt umulig å lagre i skap - de er alt for store og klumpete. For ikke å snakke om kjele, der man må stå og riste helt til det er ferdig poppet og/eller leve med sortbrente korn. Jeg har til og med forsøkt å lage popcorn i Airfryer. Det ble bare søl. For min del har jeg brukt lang tid på å komme frem til at luftpopping må være tingen. Grunnen til at det har tatt lang tid? Jo, jeg har jo helt glemt hvor godt popcorn er fordi jeg ikke har giddet å stå og riste på en gryte, finne frem den enorme popcorn-popperen med bolle - og fordi jeg ikke liker brann i microbølgeovnen min. Bare for å ha sagt det, så har det kun skjedd to ganger; den ene gangen i en plastikkbolle (microbølgesikker, visstnok) og en gang begynte faktisk selve popcorn-et å brenne da jeg forsøkte meg med trikset som beskrives på internett med å poppe det i en papirpose.

Uansett, da interessen min ble vekket opp på ny begynte jeg å titte etter andre måter å gjøre det på, og fant mye positivt om luftpopping. Av modeller vi finner i Norge til en fornuftig pris fant jeg to stykker hvorav den ene hadde fått god kritikk. En kjapp epost til Enklere Liv og jeg hadde en til test - gleden var stor.

Ariete sin retro popcornmaskin ser flott ut og ut fra papiret har den imponerende egenskaper. En av de viktigste tingene er vekt og størrelse, for om den blir for stor og tung blir den bare stående bakerst i skapet. Denne veier under kiloen og er høy og slank, så selv om man akkurat har satt den i skapet er det lett å ta den frem igjen. Popcorn blir liksom litt enklere på den måten.

Førsteinntrykket mitt da jeg pakket den ut var at den var litt mer plastikk enn jeg hadde forestilt meg. To sekunder senere var jeg uansett inneforstått at Buick-designet enten måtte ha en god andel plast eller veie 50kg. Den ser uansett utrolig lekker ut! Det er også bare tre deler i den, basen med varmluft, en gjennomsiktig plasttopp og toppen, som også fungerer som måleskje. De to siste kan vaskes (men ikke i maskin) mens basen kun skal strykes over med fuktig klut. Rengjøring var veldig enkelt, men selve rommet der popcorn-et varmes opp er kanskje litt i minste laget for mannehender. Jeg løste det ved å vri opp en klut, pakke den rundt oppvaskbørsten og gni i vei. Null problem!

De siste dagene har jeg spist omtrent en halvkilo popcorn for å teste maskinen og jeg blir bare mer og mer glad i den. Den er lynkjapp sammenlignet med alt annet jeg har testet, og bruker 2 minutter på å poppe 50g (på nett står det 60g - jeg har ikke prøvd, men når den først blir varm går det radig og jeg tviler på at de siste 10 grammene vil ta særlig tid). Samme mengden bruker jeg over 7 minutter på i mikrobølgeovnen (og da er det mye upoppet i bunnen). Til sammenligning har ikke gryten blitt varm engang før jeg har en stor bolle med ferdig popcorn fra maskinen. En av de kuleste tingene, slik jeg ser det, er at den er mer enn pen nok til å sette på bordet mens man ser film! Sett frem en skål med upoppet popcorn, salt og annet man vil ha på, sett på en film og la gjestene poppe som de føler for når de føler for det. 2 minutter med litt viftestøy er en veldig liten pris å betale for varmt, nypoppet popcorn med akkurat den smaken man har lyst på.

Prisen for maskinen er 399,- og med tanke på hvor mye man sparer, både tid og penger, på å kjøpe store poser med popcorn-kjerner i stedet for ferdiglaget eller mikrobølgevarianten er dette fort spart inn. Muligheten for å poppe mens man sitter i godstolen er alene en god nok grunn til å gå for en slik.

Det skal nevnes at maskinen også har noen negative sider, selv om disse er små med tanke på prisen. For det første irriterte det meg litt at oppskriftene som følger med ikke sto i den skandinaviske manualen. Etter litt banning og sverting der jeg blant annet tenkte fagrerike fraser om hvordan i all verden noen trodde jeg skulle forstå en oppskrift på nederlandsk, italiensk eller for den saks skyld arabisk fant jeg dem i den engelske delen. Man får med fire oppskrifter, så lenge man forstår et av de ikke-skandinaviske språkene som har dem med, som ser deilige ut! Ulempen er alt fettet igjen, men her har jeg funnet noen metoder for å redusere dette til et absolutt minimum som selv den mest innbitte fitnessfantasten skal kunne nyte. For det andre må man passe litt på når den er ferdig med å poppe, for de siste kornene kommer ikke ut av seg selv. Det er ikke noe stort problem, men grå, tørre popcorn er ikke det som øker gleden. Men - som man ser er dette bare småplukk, og jeg har gitt maskinen 4,5 av 5. Det er uansett èn ting man bør være obs på, og det er den største ulempen av dem alle. Det blir nesten litt farlig lett å lage popcorn!

For dere som liker sunn snacks vil saken bli oppdatert, forhåpentlig vis i løpet av helgen. Jeg har eksperimentert en god del og funnet gode måter å gjøre poppingen sunn på, og disse ønsker jeg å dele med dere :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen