Sunnere hvitløksbrød/hvitløksbaguetter selv menn kan elske!

By
Hvitløksbaguett/-brød er en av de tingene jeg ofte savner når jeg skal spise sunt. Det ender ofte med at jeg rett og slett dropper det, for jeg er av den typen som rett og slett ikke gidder å spise noe som ligner uten å være i det minste 90% av originalen. Tanken som slo meg i går, og som sikkert reddet lasagnen (som det kommer egen sak på) var å kjøpe fersk hvitløk på tube! Alternativet er å bake en hel hvitløk og skvise og herje og styre på egen hånd. Sikkert noen gram fett spart, men fytte rakkern for en jobb.

For de som er interessert i å lage den absolutt "reneste" versjonen, så er den slik:
  • Skjær av toppen på en hel hvitløk, men la alt av fedd sitte der de gjør.
  • Drypp ca en teskje med selvvalgt olje på hvert fedd (jeg skulle bruke kokosolje)
  • Bak i ovnen på ca 200C frem til hvitløken er myk
  • Plukk av feddene og skvis for å få hvitløks-"smør"
Alternativet var da som sagt ferdig tube som man finner på enkelte butikker. Jeg fant en fra Gourmet Garden i tube på 80g. Til fire mellomstore baguetter gikk det ca 25g eller noe i den dur. Til dem som ville ha mer smør satte jeg frem vanlig setersmør så de kunne forsyne seg selv, men ingen syntes det var noe behov for det.

Fremgangsmåten blir da:
  • Skjær et dypt snitt i det du vil lage hvitløksbrød ut av (jeg kjøpte halvstekte minibaguetter)
  • Lag en relativt tykk stripe med hvitløk i hver av dem, og press dem sammen igjen
  • Sett i ovnen til ferdig

Så da kommer det mest an på brødet du bruker og hvor mye du spiser av det. For selve hvitløken på tube er der næringsinnholdet per 100g 4,7g protein, 10,8g fett, 16,3g karbohydrat (209kcal). Dette ga per baguett jeg lagde i går ca 26kcal til hver baguett utgjort av 0,5g protein, 1,5g fett og 2g karbohydrat.

Ikke galt, og herlig smak!

God middag!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen