Siste ord (fra meg) om hjemmelaget potetgull

By
Når jeg først får noe for meg vil jeg veldig gjerne få til et perfekt resultat. I løpet av uken som har gått har jeg vært forkjølet, så da har "behovet" for potetgull også vært sterkt. Kombinasjonen har ledet meg til å bruke mer tid på kjøkkenet enn jeg normalt gjør på en hel måned. Alt for å finne ut hvordan man leger det perfekte, hjemmelagde, sunne potetgullet. Har jeg funnet ut alt som er å vite? Neppe. Jeg har dog feilet på mange spennende måter, og jeg tror jeg har fått mye kunnskap andre kan bruke. Nå er det stort sett bare litt finpuss igjen før alt er perfekt.

Potetgull i mikrobølgeovn var enkelt å perfeksjonere. Les om det her: Kjappe, sunne og GODE potetgull i mikrobølgeovn. Det eneste jeg ønsker å legge til her er at jeg fant ut at det var bedre å la potetskivene ligge til bløt i vanlig, blank eddit eller vann med salt i. Det skulle mye mer til for å brenne potetskivene, og de ble lysere og tørrere.

Når det gjelder å lage potetgull i vanlig ovn er historien en annen og mer kompleks.For det første må man tenke på om det er tynne eller tykke skiver. Tykke skiver blir bedre med lav varme over lengre tid, mens tynne skiver blir best med høy temperatur på kort tid. Jeg fikk bra resultater med 220C med tykkere skiver og 275C med tynne. I tillegg ble det mye bedre om skivene lå på aluminiumsfolie, men da må det pensles med olje - noe jeg forsøkte å unngå. Neste forsøk fra min side vil være å legge dem på rist og kjøre flere rister samtidig. Det er tross alt litt kjedelig å svi av så mye energi for en håndfull potetgull. En annen ting med vanlig ovn er at skivene bør være like tykke over det hele. Ellers ender man opp med potetgull som er sorte ytterst og rå innerst. Det er sikkert godt ved siden av middag, men ikke et fullverdig alternativ som potetgull.

Har jeg gitt opp? På ingen måte! Jeg føler at jeg har kommet veldig langt i å lage perfekt potetgull, og om jeg virkelig knekker koden en gang for alle vil jeg skrive en ny sak om det. Jeg kommer til å fortsette å lage hjemme, men vil nok fokusere på å bruke mikrobølgeovnen. I ny og ne vil jeg fortsette å jobbe på teknikken i vanlig ovn slik at jeg kan lage god snacks når jeg får besøk. Jeg kan selvsagt gjøre det enkelt og smøre folien med litt olivenolje og så spraye litt oppå. Det er ikke mange kaloriene det er snakk om, men her er det prinsipper på gang. Målet var å lage sunne potetgull uten olje eller fett! :)

I mellomtiden setter jeg stor pris på tilbakemeldinger fra lesere som ønsker å dele tips og erfaringer, stille spørsmål eller komme med idèer.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen