Julemarsipan med bedre samvittighet

By
Det er en spesiell kobling mellom jul og marsipan. De skal liksom komme samtidig og man skal nyte begge deler i så store mengder som mulig. Problemet er at julen i seg selv er ganske fetende, og marsipan hjelper ikke stort på. Derfor har jeg forsøkt å finne en variant man kan spise med mye bedre samvittighet!

Vanlig marsipan er enkelt å lage. Bland en halvkilo melis med en halvkilo mandler, tilsett eggehvite og eventuelt smak. Kna. Ferdig. Men så var det alle kaloriene, da. Mandler er fete og melis er jo...rent sukker.

Kristine Weber har kommer stadig vekk med deilige oppskrifter, men litt av problemet med noen av dem er at de er som enkelte barn - kun moren kan elske dem, og med oppskriftene må man noen ganger være ganske interessert i fitness og trening for at de skal falle i smak. Mine oppskrifter ble testet på ekte, levende mennesker. De fleste av dem normalt utrente, og ingen av dem fikk vite noe om at marsipanen var sunnere. Den ble derfor målt opp mot hva de forventet av julemarsipan. Overraskende nok var tilbakemeldingen at de to til høyre på bildet var "helt ok" og noe de kunne kose seg med. Det er en seier i seg selv.

Merk at de fleste av ingrediensene kommer fra Funksjonell Mat, men noe kan man lage selv om man vil.

Oppskriftene jeg brukte her var (fra venstre til høyre):
1. Kristines originale marsipan, og det som nok er "fitness-standarden"
  • 1 eggehvite
  • 80g sukrinmelis
  • 60g fettredusert mandelmel
Kommentarene på denne var at den manglet teksturen til marsipan på grunn av lavere fett. Søtsmaken ble "kald". Jeg kan ikke si meg uenig, og det er enighet om. Det er dog mange som faktisk setter pris på den litt kalde smaken, og da er denne oppskriftne midt i blinken. Nesten ikke fett, ikke noe karbo og masse protein. Av mine ikke-trenende kolleger ble denne ikke populær.

2. Variant nummer 1
  • 1 eggehvite
  • 80g sukrinmelis
  • 30g fettredusert mandelmel
  • 50g malte mandler
  • 10 dråper stevia med vaniljesmak
Her fikk jeg bekreftet at vaniljen og steviaen dempet det kalde preget fra sukrinmelisen, og ga en mye mer behagelig og rolig smak. De malte mandlene ga også mer følelse av skikkelig marsipan på grunn av en del mer fett. Helt klart noe man kunne kose seg med, men da måtte man ha kaffe ved siden av.

3. Variant nummer 2
  • 1 eggehvite
  • 40g sukrinmelis
  • 40g sukrin gold (smaker som brunt sukker, kvernet i food processor)
  • 30g fettredusert mandelmel
  • 50g malte mandler
  • 10 dråper stevia med vaniljesmak
Denne kom best ut, og fikk 20% flere tomler opp enn variant 1. Sukrin gold ga en mye mer kompleks smak og enda mindre kaldt preg fra sukrinmeliset. Denne minnet mest om skikkelig, hjemmelaget marsipan og det var et par som tok med seg et stykke av denne for å gomle på vei tilbake til kontoret. Min favoritt.

Så hva sitter man da igjen med? Forhåpentlig vis et godt grunnlag for å lage en variant man selv liker og kan kose seg med med god (bedre?) samvittighet. Mitt neste forsøk blir å bytte ut sukrinmeliset med sukrin for å se om jeg da får mindre kald smak. Jeg vil også redusere mengden litt for at det ikke skal bli for søtt og bytte ut litt mer av mandelmelet med "skikkelige mandler". Om andre har erfaringer vil jeg gjerne høre dem!

God jul :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen