Surdeigsoppskrift: Trines eltefrie landbrød (konvertert fra gjær)

By
Landbrød er en klassiker som alltid gjør seg godt, og som grytebrød blir det enda bedre, med tykk og søt skorpe som har blitt karamellisert av den jevne og høye temperaturen fra jerngryten den står i. Legg til den syrlige smaken man får med skikkelig surdeig, så blir brødet bare helt fantastisk - det er lett å se hvorfor brød ble så populære som de ble. Helt til gjæren kom og ødela gleden med hurtigheving.

Her er en konvertert oppskrift på en veldig god versjon av landbrød, originalt hentet fra Trines oppskrift.

Siden jeg har basert meg på både oppskriften og fremgangsmåten Trine benytter legger jeg kun ut oppdatert liste over ingredienser. Alt annet får du fra hennes blogg - og alt annet er det samme. Det eneste du må huske på er at surdeigstartere ikke alltid er like forutsigbare som gjær, så der Trine anbefaler antall timer er det bedre å gå etter størrelsen på deigen.


Ingredienser:
  • 252g hvetemel
  • 50 g siktet rug
  • 50 g sammalt hvete, fin
  • 50 g sammalt rug, fin
  • ca. 1,5 ts havsalt
  • 1/2 ts honning
  • 146g surdeig (100% hydrering)
  • 327g vann

Det man bør være klar over med dette brødet er at det inneholder honning, som er naturlig bakteriedrepende. Dette kan gjøre at surdeigen får problemer, så pass på å mate den godt dagen før og la den være i optimal stand når du bruker den. For min del droppet jeg også bretteprosessen og tilsatte heller litt ekstra mel. Brettingen gjør at man utvikler mer gluten, og selv om jeg ikke er glutenmotstander, så forsøker jeg å ikke få i meg mer enn jeg absolutt må.

Resultatet ble i hvert fall kjempedeilig :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen