Eltefrie brød - en helt ny glede :)

By
Problemet med å bake er alt melet som sprer seg rundt på kjøkkenet. Hjemmebakst er rimeligere og sunnere enn å kjøpe i butikken, men jeg vil tro mange er som meg og dropper det fordi det er så mye pes. Det må jo være en grei ting å innrømme.

Siden jeg har spisedag i dag og har tenkt å kose meg skikkelig hadde jeg som mål å lage hjemmelaget brød som jeg kunne toaste burgere i (jeg skal lage firkantede burgere i Sous Vide - følg med :D ), og da falt valget mitt på skikkelig brioche. Ikke kakevarianten, men brødet. Deilig brød med egg og melk i. Siden jeg har hørt en del godord om eltefri deig, altså deig du blander sammen og slenger i ovnen uten å måtte mele ned hele kjøkkenet prøvde jeg å finne ut om noen hadde noen gode oppskrifter på det. Jeg fant en som jeg modifiserte litt og valgte å lage to versjoner; en som vanlig brød og en som hamburgerbrød.

Det første brødet er ute av ovnen og det ble en knallsuksess! Minimalt med innsats, maksimalt resultat. Akkurat slik man vil ha det.

Oppskriften jeg kom frem til, etter litt modifikasjoner, ble følgende:
  • 200g mager kesam + en teskje fiberhusk (om du ikke bryr deg om sunnhet kan du bruke 200g mykt smør)
  • 2 ss sukrin gold fra Funksjonell Mat (her kan du bruke sukker, men det er bare bortkastede kalorier)
  • 3 egg
  • 425g hvetemel + 75g fiberfin (igjen - om du ikke bryr deg om kalorier kan du bruke 500g mel)
  • 1/2ts tørrgjær
  • 1ts salt
  • 2dl melk (jeg brukte lettmelk, og det ble veldig bra)
Her kommer det fine - fremgangsmåten:
  • Hiv alt i en bolle og bland godt
  • Sett bollen i kjøleskapet et par dager for kaldheving (om du har dårlig tid kan du sikkert heve den på benken, men da gir gjæren mer smak)
  • Hell over i en form, pensle med egg og sett i ovnen på 190C (her kan du gjerne bruke muffinsformer, eller brødform som jeg gjorde). Deigen skal være klissete, men om du bryr deg om presentasjonen kan du sikkert forme den litt til for å lage spiraler eller hva man nå måtte ønske
  • Stek i ovn til ferdig. Min ovn bruker ca 45 minutter ser det ut som (på bildet er brødet litt rått inni, men det fikset jeg lett ved å slenge det inn i ovnen litt til - etter at jeg hadde forsynt meg med halvparten fordi det var så godt ;) )
Stort enklere kan det ikke bli!

Har du lyst på brød til hamburger eller mat anbefaler jeg å bytte ut sukker/sukrin med urter, og så strø litt parmesan på toppen under stekingen. Det, sammen med de firkantede hamburgerne mine, blir lørdagsmiddag for meg!


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen