Quesadillas - mandig pause fra julematen

By
Har du klart å gå lei av julematen enda? Trenger du et måltid med litt piff og varme - klinisk fra fra både gris, lam og Rudolf? Her er i hvert fall min favoritt som passer for de fleste! Når utlendinger spør meg om "typisk norsk mat" er både grandiosa og taco på listen - og ikke uten grunn...

Quesadilla er en typisk texmex-rett, og i likhet med med mange andre av dem er det ingen "autentisk oppskrift". Alle har sin egen vri, og jeg anbefaler at du prøver forskjellige ting. Så vidt meg bekjent betyr ordet "tortilla og ost", så der er altså rammene. Man legger noe med ost i inni en tortilla, bretter den dobbelt, og så steker man tortillaen i fett for å gjøre den litt crunchy.

Min oppskrift er veldig enkelt. Jeg bruner en pakke kjøttdeig, heller 150g ukokt hvit ris i panne, 3dl vann, et glass med salsasaus, halvannen spiseskje med taco-krydder og masse ost oppi sammen med kjøttdeigen og lar det småkoke under lokk til risen er ferdig. Om den da ikke har grøtkonsistens lar jeg den putre litt til uten lokk for å la mer fuktighet fordampe. Man kan selvsagt koke risen for seg selv og ha i etterpå, og legge osten sammen med kjøtt og sånt rett i tortillaen, men jeg liker at smakene blander seg. Så setter man en stekepanne på full guffe, har i litt fett og steker. Bruk gjerne sunt fett med høyt røykpunkt. Flaske med extra virgin olje kan du bruke på dressing, men den vil antakelig vis fylle kjøkkenet ditt med røyk. Jeg bruker Cocosa - masse MCT-oljer og ikke så usunt som mye annet. I tillegg er den helt anonym i smaken :)

En ting man kan prøve er å bytte ut risen med grønnsaker man liker å ha i taco. Det er sikkert godt for dem som liker slikt!

Selve stekingen av tortillaene er enkelt. Ta et tak med begge hender og sett enden nedi slik at den blir godt stekt. Legg den på siden (du bør ikke holde i den nå lengre) og la den bli brun før du snur den og bruner den på andre siden. Legg på en metallrist til avkjøling mens du steker de andre. Husk at de blir utrolig varme etter å ha blitt stekt i fett, så jeg anbefaler deg å vente litt selv om det lukter godt.

Her snakker vi om 5 minutters jobbing og ny og spennende mat med mange muligheter for hele familien!

God jul!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Matbloggtoppen